Recension: Syra själv : konsten att förädla grönsaker med hälsosamma bakterier

syra själv

Titel: Syra själv – konsten att förädla grönsaker med hälsosamma bakterier
Författare: Karin Bojs
Förlag: Max Ström
Antal sidor: 143
Kategori och innehåll: Grönsaker, konservering

Är du en riktig matnörd med trädgården full av grönsaker som bara ropar på att få skördas? Eller har du kanske stått och flirtat länge med västeråsgurkorna i grönsaksdisken utan att liksom riktigt veta vad du ska ta dig till med dem?

För dig som älskade att lära dig baka surdegsbröd och nu längtar efter att ta nästa steg kommer vetenskapsjournalisten Karin Bojs bok Syra själv till undsättning. Nu kan du ta inläggningarna till nästa nivå och lära dig att ta hand om dina grönsaker på ett nytt, men ack så gammalt sätt, nämligen genom mjölksyrning.

I denna ganska nätta men faktaspäckade bok berättar Karin på ett pedagogiskt sätt om hur, när och varför du ska mjölksyra dina grönsaker. Du får lära dig grundprinciperna i mjölksyrning genom ingående förklaringar till vad som faktiskt händer när du mjölksyrar, vad som kan gå fel och varför. Dessutom finns ett antal kompletta recept med allehanda typer av grönsaker att utgå ifrån. Som en extra bonus innehåller boken värdefulla tips för dig som vill ta syrandet till nästa nivå och försöka dig på småskalig produktion för försäljning.

Två saker gillar jag skarpt med Syra själv: för det första att den är skriven av en person med fötterna djupt rotade i vetenskapens bördiga jord, och innehållet i boken känns genomarbetat och trovärdigt. För det andra uppskattar jag känslan av att författaren har ett djupgående, genuint intresse för ämnet. Kombinationen av dessa två faktorer gör att jag känner tillit till att jag skulle få till riktigt bra inläggningar om jag följde Karins recept.

På minussidan finns en något mer ytliga sak: fotografier och styling av de trevliga grönsaksrätterna gör enligt mig inte riktigt dess huvudrollsinnehavare rättvisa och lever tyvärr inte upp till den nivå som jag förväntar mig av dagens kokböcker. Många av dagens kokböcker skämmer bort oss med exceptionell styling och utomordentlig ljussättning, där matens vackra färger och texturer nästan hoppar ut i boken och ned på tallriken. Syra själv lämnar en del att önska rent utseendemässigt.

Näringsinnehållet då? Att äta grönsaker är i sig en av de viktigaste delarna i en hälsosam kost, och att äta syrade grönsaker har ytterligare fördelar som du kan läsa mer om i Bojs bok. Tummen upp på näringsfronten alltså!

Det bör understrykas att det tar sin tid och sitt engagemang att syra grönsaker, även om det troligen är som med surdegsbakning, att när man väl fått in snitsen så är det genast den enklaste saken i världen. Det här är alltså ingen bok för dig som gillar ”snabbt och enkelt” utan snarare för den passionerade matnörden som söker nästa utmaning i köket och som vill veta mer om denna traditionella konserveringsmetod.

Jag tackar bokförlaget Max Ström för recensionsexemplaret!

Mer: 5 snabba med Karin Bojs
Lyssna också på det här trevliga radioreportaget: Mjölksyrade grönsaker spås bli ny trend